Darmen die je fit houden: Weetjes en tips

Waarom je darmen zo van groenten houden

Je weet waarschijnlijk wel dat groenten bomvol vitaminen en mineralen zitten. Maar wist je ook dat groenten enorm belangrijk voor je darmen zijn? En heb je er wel eens bij stilgestaan wat je darmen allemaal doen zodat jij je gelukkig voelt? Vast niet. Daarom zetten we groenten speciaal voor jouw darmen even in de spotlights. Je krijgt gelijk handige tips.

Je darmen zorgen ervoor dat jij je fit voelt, dat wil zeggen, als jij goed voor je darmen zorgt
Je darmen doen heel veel. Veel meer dan je eten verteren en er voedingsstoffen uithalen. Je darmen houden ook ziekteverwekkers en schadelijke stoffen tegen die je via eten en drinken binnenkrijgt. Je darmen vormen een soort muur waar ziekteverwekkers en ongewenste stoffen niet doorheen mogen. Het virus dat ergens in je vriendengroep, op je werk of in de trein rondwaart, wil je liever buiten de deur houden, toch? Ook op allergische reacties zit je niet te wachten. Reacties die veroorzaakt worden door gifstoffen of voedingsstoffen die niet op de juiste wijze je lijf ingaan en die je immuunsysteem als indringers ziet. Je darmen, die ‘muur’ tegen ziekteverwekkers, moeten echter wel in goede conditie zijn, anders worden ze een soort bouwval die een flinke opknapbuurt nodig heeft.

Gezonde darmen: Bam! Daar loopt weer een virus of gifstof tegen een muur
In de darmen bevinden zich een heleboel bacteriën die goed werk voor je doen. Zij helpen allerlei processen in je lichaam in goede banen te leiden. Om de bacteriecultuur gezond en in evenwicht te houden, is de juiste combinatie voedingsstoffen hard nodig, met name de vezels uit groenten.

Vezels zijn belangrijk voor een goede functie van je darmen. Ze bevinden zich onder andere in planten, stengels, boombast, en ook schalen van bijvoorbeeld insecten.

Ontelbare signalen
Vanuit je darmen wordt ongelooflijk veel voor je geregeld. Onder het eten vertellen ze je bijvoorbeeld wanneer je genoeg hebt gegeten. Je darmen beïnvloeden zelfs je emoties. Ze maken stoffen die je vrolijk stemmen. Ook activeren ze je immuunsysteem als hier aanleiding toe is. Je darmen geven dus onmisbare signalen af aan je lichaam. Bovendien ontvangen ze allerlei signalen en reageren daarop. Gezonde darmen die hun werk goed aankunnen, zijn dus ontzettend belangrijk om je fit en blij te voelen.

Blije darmen, of toch niet?
Heb je last van klachten zoals maagzuur, krampen, verstopping, diarree of winderigheid? Dan kun je je lichaam helpen door de oorzaak van deze klachten aan te pakken. Een hele belangrijke stap naar verbetering is dagelijks veel meer groenten te eten. Voldoende lichaamsbeweging en het reduceren van stress zijn daarnaast ook noodzakelijk.

Pak het aan en zet groenten bovenaan je boodschappenlijstje!


Met deze weetjes kom je snel verder:
De vezels van groenten activeren je ontlasting. Dit is belangrijk, want als je ontlasting te lang in je darmen blijft, ontstaat eerder rotting in de darmen wat ontstekingen kan veroorzaken. Je lichaam moet dan nog harder werken om dit op te lossen. Het kost je allemaal meer energie.

Rauwkost als voorgerecht is een goed idee. Dit zet je spijsvertering alvast in gang. Gebruik wel je eigen dressing over een salade, zoals olijfolie met citroen en verse kruiden, want in kant en klare dressings zitten suiker en lichaamsvreemde stoffen.

Het is moeilijker om rauwe groenten te verteren. Dus als je merkt dat rauwe groenten niet lekker vallen omdat je er bijvoorbeeld een opgeblazen gevoel van krijgt, breng je darmen dan in betere conditie met verhitte groenten, bij voorkeur gestoomde.

De vertering van groenten begint al in je mond. Met rustig eten en goed kauwen help je je spijsvertering. Eet daarnaast ook niet te veel, dan hoeft je lichaam niet zo hard te werken om al het eten te verteren. Wat je te veel eet, kan je lichaam ook niet gebruiken.

Verwar groenten niet met peulvruchten. Het eten van rauwe peulvruchten is niet goed voor je spijsvertering.

6 tips
hoe je meer groenten kunt gaan etengroenten

1. Maak eens een soep van groenten. Pompoensoep, broccolisoep, of knolselderij met venkelsoep. Klaar in een handomdraai. Maak een pan vol voor meerdere maaltijden. Heel praktisch. Neem de soep ook mee op pad in een thermoskan.

2. Ben je niet zo gek op bepaalde groenten? Met verse kruiden kun je smaken toevoegen waardoor het ook voor jou lekker wordt. Die kruiden zitten ook nog eens boordevol heilzame stoffen. Probeer verschillende bereidingswijzen uit. Ook kun je verschillende groenten mengen en er dan net iets meer groente aan toevoegen van de smaak die je wél lekker vindt. Probeer het eens uit bij een soep.


3. Maak je eigen groentenspread en -dips. Ga met een staafmixer door de restjes groenten van je avondeten. Voeg er olijfolie en een rauwe teen knoflook aan toen. In zo’n groentenspread kun je zelfs weer groenten dippen!


4. Maak aantrekkelijke en creatieve groentensnacks en traktaties. Leuk als je bezoekers krijgt. Super als vervanger van snoep, koek en borrelhapjes. Grote kans dat je mensen inspireert om dit ook te gaan doen. Lekker en erg leuk!


5. Tover je groenten om in iets anders. Denk aan een ‘lasagna’ van plakken koolraap, groentenslierten als pasta, couscous van gemalen bloemkool, een halve in de oven gegaarde zoete aardappel als broodje, puree van groenten of pastinaak en schorseneren gesneden als frietjes die je met olijfolie in de oven schuift, of in de kokosolie bakt.

6. Zorg dat je altijd groenten in huis hebt en leg ze ook op de plek waar je tot nu toe je snoep, knabbels, en andere ongezonde snacks bewaart. Haal deze ongezonde producten liever niet in huis.

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Of wil je meer weten over de leuke workshops? Neem dan gerust contact op.