Bouillon, is het echt goed voor je weerstand?

Bouillon, is het echt goed voor je weerstand?

Heb je wel eens het advies gekregen om bouillon te drinken toen je verkouden was? Dit is een uitstekend advies, wat je gerust ter harte kunt nemen. Want een goede bouillon helpt je om er sneller bovenop te komen. Het helpt je ook om gezond te blijven. Maar wat is dan een goede bouillon? En, hoe maak je het makkelijk zelf?

Fit door bouillon
Gebruik je botten of mergel? Dan is de bouillon heel rijk aan glucosamine. Dit is een essentiële suiker die je nodig hebt. Glucosamine bevindt zich in schalen van insecten, schaaldieren, gewrichten en beenderen. De stof is nodig voor de opbouw van bijvoorbeeld je gewrichten en botten. Maar zeker ook voor je weerstand. Het is namelijk nodig voor de ‘verdedigingsmuur’ in je darmen. En je boft helemaal wanneer je gebruik maakt van veel ui, verse groenten en kruiden uit het seizoen.

Aan de slag
Het gebruik van een hele grote pan is een aanrader. Dan kun je gelijk voor meerdere keren bouillon maken. Ook passen alle producten dan in zijn geheel in de pan. Zorg dat je kadavers/beenderen bij een goede slager of poelier haalt. Hoe meer botten, hoe sterker de bouillon. Gebruik veel ui en groenten uit het seizoen. Winterpeen, prei, selderij, verse kruiden zoals tijm, rozemarijn, laurierblad zijn voorbeelden van producten die erg lekker zijn.

bouillon

Aan de slag
Doe de beenderen, uien (afgespoeld met schil), grof gesneden groenten en kruiden in een pan
Doe er water bij, zodat alles onder water ligt
Breng het geheel aan de kook
Net voordat het helemaal kookt zet je het vuur lager (schep het schuim eventueel weg met een schuimspaan voor een mooie heldere bouillon)
Laat het geheel in ieder geval 4 uur tegen het kookpunt aan op het vuur staan
Giet het geheel daarna door een zeef of passeerdoek waarbij je de bouillon opvangt in een andere pan*
De geur in je huis verklapte het al, het is je gelukt.

* Je kunt een deel hiervan gelijk apart bewaren. Als dit afgekoeld is dan kan het in de koelkast of vriezer. Zo kun je altijd heel makkelijk snel een soepje maken.

Trakteer jezelf op verse groentesoep
Met dit voorbeeld maak je een heerlijke venkel en knolselderijsoep:
Zet de bouillon (terug) op het vuur
Snijd de ui, venkel en knolselderij in blokjes*
Doe de groenten bij de bouillon en laat ze 10 tot 15 minuutjes meekoken
Pureer het geheel met een staafmixer
Je soep is klaar!

* Je kunt de ui en groenten samen met wat geraspte biologische sinaasappelschil eerst op laag vuur opbakken voor je ze in de pan doet. Doe je dit niet? Dan is het nog steeds een heerlijke soep, klaar in een handomdraai.

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Of wil je meer weten over de leuke workshops? Neem dan gerust contact op.