Voedzame boterham? 3 tips!

Voedzame boterham? 3 tips!

Je boterham kan gemaakt worden van verschillende soorten granen. Bekende soorten zijn tarwe, spelt, rogge, haver en boekweit. Granen zijn vooral koolhydraten en geven je energie. Vind je brood lekker en makkelijk? Het ene brood is het andere niet! Daarom 3 tips om meer uit je brood te halen!

Tip 1: Kies voor desembrood.
Door de bereidingswijze van zuurdesembrood wordt er een stof die de opname van belangrijke mineralen verhindert, voor een groot deel al afgebroken. Dit zorgt er dus voor dat je voedingsstoffen beter beschikbaar blijven. Zorg dus voor 100% desembrood! Wist je dat je alleen water en meel nodig hebt om desembrood te maken? Je kunt vrij makkelijk zelf desembrood bakken.

Tip 2: Kies voor volle granen.
Brood van volle granen, is gemaakt van meel in plaats van bloem. Bij witbrood is het graan bewerkt waardoor er nauwelijks nog vitaminen en mineralen in zitten. Er kan zelfs een stof gebruikt zijn om graan te witten, wat ook niet goed voor je is, Wat dan nog overblijft van je brood, zijn snel door het lichaam op te nemen suikers. Je brood is dan echt een energiebron, maar je voedt je lichaam er niet mee, integendeel. Je gaat hierdoor ook met meer dips en dalen de dag door.

Tip 3: Kies voor maximaal 2 voedzame boterhammen op een dag.
Je hebt geen brood nodig als je voldoende varieert met andere voeding. Bovendien zit je al snel aan een dag vol met granen. Zeker als je in de avond pasta of rijst op het menu hebt staan. Hierdoor krijg je naar verhouding veel (snelle) brandstoffen en veel minder van de juiste bouwstoffen binnen die je zo hard nodig hebt. Kies je voor brood? Denk aan beleg zoals ei met groenten. Peulvruchten met granen geven ook een mooie combinatie.

boterham

Handig om te weten:
Veel granen bevatten ook stoffen die minder goed voor de spijsvertering zijn. Gluten zijn hier een bekend voorbeeld van. Sommige mensen kunnen hier erg veel last van krijgen, anderen merken hier minder van. Tarwe bevat van alle graansoorten de meeste gluten en daarom zijn er gelukkig betere alternatieven. Boekweit, kamut, rijst en (zuivere) haver bevatten helemaal geen gluten.

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Wil je meer weten over de leuke workshops? Neem gerust contact op!