Vezels, een feestje voor je darmen

Het vezelfeest 

Vezels zitten in planten. Je hebt ze nodig om de bacteriecultuur in je darmen gezond en in evenwicht te houden. Wist jij dat vezels ook koolhydraten zijn? En dat we het dus over suikers hebben? Maar dan hele andere soorten suiker dan de suikers in een koekje. Gezonde suikers in vezels, dat is dus andere koek.

Hoe zit dat met zetmeel?
Koolhydraten is de verzamelnaam van alle verschillende soorten suikers. Zetmeel bijvoorbeeld is een samenstelling van suikers. Je lichaam verteert zetmeel snel en het eerste deel van je darmen nemen het op in de vorm van glucose. Zetmeelrijke producten zijn bijvoorbeeld brood, rijst, aardappelen en pasta. Je krijgt een energieboost van zetmeelrijke producten. Je grijpt er al snel naar als je trek hebt of als je stress ervaart en je lichaam om energie vraagt.

Haastige spoed is zelden goed
In sterk geraffineerde en zetmeelrijke producten – vaak zijn dit producten gemaakt van granen – blijft vooral zetmeel over van het oorspronkelijke product. De voedingsstoffen zijn er niet meer in te vinden. Denk aan ontbijtgranenrepen of koeken op basis van granen, waar bovendien nog kristalsuiker of snel opneembare suiker aan toegevoegd is. Ook rijstwafels of snelkookrijst bevatten, behalve zetmeel, nauwelijks goede voedingsstoffen. Deze producten geven wel energie, maar voeden je dus niet, omdat ze sterk bewerkt zijn. Het gevolg: je bloedsuikerspiegel is niet constant, maar fluctueert hevig. Bovendien houden deze producten je darmen niet gezond.

Goede suikers
Goed nieuws: er zijn enorm veel soorten koolhydraten in de natuur te vinden die je gezondheid wél boosten. Ze hebben een totaal andere uitwerking op je lichaam. Dat geldt zeker als je de producten zo puur mogelijk bereidt en niet blootstelt aan allerlei bewerkingen. Het gaat om de suikers in groente en fruit die je helpen om gezond te blijven.

Vezels, een feestje voor je darmen

Plantaardige voeding, zoals groenten, fruit, paddenstoelen en bijvoorbeeld zeewier bevatten elk hun eigen goede soorten vezels. Zoals cellulose, inuline en glucanen. Deze suikers worden echter niet snel opgenomen. Je darmen moeten hiermee eerst nog aan de slag. Het is zelfs een feest voor de bacteriën in je darmen! De suikers leveren hen de juiste voeding, waardoor je darmen hun functie beter kunnen uitoefenen. Dit maakt je fit en vrolijk. Het helpt je bovendien om zo lang mogelijk gezond te blijven.

Boost je lichaam zoals de natuur het bedoeld heeft
Je gezondheid boosten is niet ingewikkeld. Je bent goed bezig als je kiest voor voedzame koolhydraten, zoals iedere dag lekker veel verse groenten. Varieer met groente. Eet ze rauw, gestoomd of gebakken. Niet alleen vanwege de vezels. Ze bevatten talloze stoffen die je lichaam nodig heeft. Het zijn bronnen van vitaminen en mineralen. Ze bevatten ook eiwitten, deze zijn zeker niet alleen in dierlijke producten te vinden. En een aantal groenten is zelfs uniek vanwege hun onverzadigde vetten. Zoals olijven, postelein, spinazie en waterkers.

Tips:
Kies vooral voor producten die geen barcode hebben. Je haalt ze van ’t land bij de boer. Maar ook de supermarkt verkoopt veel pure producten waaraan je nog kunt zien hoe ze gegroeid zijn of gebloeid hebben.

Mijd snel opneembare suikers die fabrikanten aan bijna alle levensmiddelen toevoegen. Kies geen kant en klare producten zoals maaltijden die je in de magnetron zet. Kook niet uit zakjes, pakjes en potten met kant en klare saus, maar bereid je eten zelf. Je kunt bijvoorbeeld heel makkelijk zelf een tomatensaus maken, met verse kruiden.

Bedenk dat het een luxe is dat je de geraffineerde en sterk bewerkte voedingsproducten uit de supermarkt gewoon kunt laten liggen. De keuze aan voedzame producten is enorm. Eet lekker en maak er een feestje van!

vezels cranberry

Interessant weetje:
Wist je dat een suiker zoals mannose, door je lichaam wordt ingezet tegen blaasontsteking? Mannose zit in sommige peulvruchten (bonen en linzen) en ook in groenten en fruit. Let er bij gedroogde veenbessen (cranberry’s) op dat ze puur en zonder toegevoegd suiker zijn. De goede stoffen zijn dan vaak uitgehaald.

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Of wil je meer weten over de leuke workshops? Neem dan gerust contact op.