Vetten, welke gebruik jij in de keuken?

Het maken van vet goede keuzes in de keuken

In de vorige blog heb je kunnen lezen welke verschillende soorten vet er zijn. Lees hier meer over welke vetten en oliën je het beste bij het koken kunt gebruiken. Ik bied je met deze blog ook graag een paar nieuwe inzichten over vetten, die ik afsluit met enkele waardevolle tips! Dan kun je vervolgens echt vet genieten.

Frituren en wokken (op hoge temperaturen)
Als onverzadigde vetten te heet worden, veranderen ze en ontstaan er vrije radicalen. De ontstane vrije radicalen moet je lijf onschadelijk maken. Dit gaat met behulp van vitamines en mineralen die een antioxidanten werking hebben.

Als je gerechten hebt gegeten die in verbrande olie zijn verhit, doe je dus een beroep op de antioxidanten die de olie zelf heeft, maar ook die je via groenten, fruit en kruiden binnen hebt gekregen. Dat wil je liever niet. Want de antioxidanten kan je lichaam dan inzetten om een verkoudheid, griepje of ander ongemak te lijf te gaan.

Wil je toch gebruik maken van hogere temperaturen? Dan is kokosolie een mooie keuze. Gebruik geen frituurvet vanwege de transvetten. Deze zijn schadelijk.

Braden en bakken:
Hou bij het bakken van groenten of vlees het volgende in je achterhoofd:

Gebruik voor het bakken geen extra vergine olijfolie. Niet vergine olijfolie kun je tot maximaal 160 graden verwarmen. Als de olijfolie gaat walmen, dan is hij te heet en kun je hem beter weggooien en opnieuw beginnen. Doe de ingrediënten al snel in de pan als je olijfolie gebruikt. Door het vocht in de groenten of het vlees blijft de temperatuur onder controle.
Bakken en braden kan ook in boter. Laat deze dan niet bruin worden.
Gebruik geen margarines en door de fabrikant bedachte bak- en braadproducten. Hier zitten vaak transvetten in.

Vitamine E uit plantaardige olie

vettenGelukkig, en niet geheel toevallig, bevatten plantaardige oliën zelf ook veel vitamine E met een anti-oxidantenwerking. De vitamine E zorgt ervoor dat de olie goed blijft. Maar als de olie lang in het zonlicht heeft gestaan of te heet is geworden, gaat dit wel ten koste van het gehalte aan vitamine E. Je wilt deze vitamine E liever als voedingsstof voor je lijf gebruiken, toch?

Wat kan vitamine E zoal voor je betekenen? Het is bijvoorbeeld belangrijk voor je hart- en bloedvaten en essentieel voor de energieproductie. Je spieren, en zo ook van je hartspier, verbranden bovendien graag vetten. Wil je bijvoorbeeld een beter uithoudingsvermogen? Deze vitamine helpt je daarbij.


Salades en bereidingen op lage temperaturen

Oliën zijn vaak het gezondst als je ze niet verwarmt, maar koud door een gerecht mengt. Een voorbeeld: aan een tomatensaus kun je als hij klaar is een eetlepel olijfolie van goede kwaliteit toevoegen. Een lepel hazelnootolie over de gestoomde broccoli is bijvoorbeeld heerlijk. Vet versterkt de smaak van een gerecht.

Kies bij het maken van een dressing voor een salade ook eens voor hazelnoot- of walnootolie. Je kunt er een heerlijke dressing mee maken. Dit geldt ook voor lijnzaadolie, druivenpitolie en sesamolie.

Het is belangrijk om koud geperste olie te kiezen. Het levert weliswaar meer olie op als de noten, pitten en zaden voor het persen worden verwarmd, maar dit gaat ten koste van het gehalte aan vitamine E. Een goede olie heeft een hoog gehalte aan vitamine E. En tot slot: De lekkerste oliën vind ik de olieën van de eerste persing.

Vijf tips voor het gebruik van vetten in de keuken

  1. Boter bevat weliswaar verzadigd vet, maar geen transvetten. In veel margarines zitten wel transvetten. Boter is dan beter. Smeer een dun laagje op je brood en let er op dat je gedurende de dag niet te veel andere verzadigde vetten binnenkrijgt. Olijfolie op je brood in plaats van boter is trouwens ook heel lekker.
  2. Kies vaker voor bereidingswijzen op lagere temperaturen. Ga ook eens aan de slag met stomen en stoven.
  3. Wil je toch een keer op hogere temperaturen ‘frituren’? Doe dat dan in kokosolie. Dit is een stabielere olie die minder snel beschadigt. Zo voorkom je de vorming van vrije-radicalen vorming.
  4. Bewaar olie koel en donker.
  5. Vitamine E is trouwens ook een mooie antioxidant voor je huid, bijvoorbeeld wanneer deze te veel zon te verduren heeft gekregen. En wist je dat olie ook wordt ingezet tegen bijvoorbeeld een droge huid, haren en nagels? En dat je oliën ook goed kunt inzetten voor een massage? Door de wrijving van de massage ontstaat er warmte en kan de olie goed intrekken.

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Of wil je meer weten over de leuke workshops fitter door voeding? Neem dan gerust contact op.