Vet lekker genieten van vetten? Natuurlijk!

Vet lekker genieten van vetten? Lees hoe je dat doet

Vet eten voor een goede gezondheid? Dat kan toch niet? Ja, zeker wel! Sterker nog, iedereen heeft vetten nodig. Voor energie, als bouwstof voor tal van lichaamsfuncties, maar bijvoorbeeld ook voor het transport van vitamines door je lijf. Vetten dragen bovendien bij aan een verzadigingsgevoel en bevorderen de stoelgang.

Ok, vet interessant, maar hoe zit dat?
Het ene vet is het andere niet, daar begint het mee. We onderscheiden drie soorten vetten. Ze hebben alle drie een andere uitwerking op je lichaam.

  1. Verzadigde vetten zijn echte brandstoffen en geven je vooral energie.
  2. Onverzadigde vetten zijn bouwstoffen die je lijf soepel en fit houden. Ze zorgen er voor dat lichaamscellen goed kunnen functioneren en dat er een goede communicatie tussen die cellen mogelijk is. Ze helpen ook bij de verbranding van verzadigde vetten.
  3. Transvetten zijn ongezonde vetten.

Verzadigde en onverzadigde vetten zijn goed voor je als je ze in de juiste hoeveelheden neemt. Transvetten zijn ronduit ongezond

Dus vet is vét, mits je de goede neemt

Verzadigde vetten, waar zitten ze in?
Deze producten bevatten veel verzadigde vetten: Volle melkproducten, kazen en vleessoorten zoals rundvlees, varkensvlees en lamsvlees, maar ook kokosolie en chocola. Ze zijn voedzaam en gezond als je ze met mate nuttigt.

Onverzadigde vetten, waar zitten ze in?
Een belangrijke bron van onverzadigde vetten zijn noten, zaden en pitten. Denk aan walnoten, hazelnoten, pijnboompitten, sesamzaad, pompoenpitten. Onverzadigde vetten zitten dus ook in allerlei oliën.

Linolzuur (omega 6)
Toch moet ik nog wat extra informatie geven over onverzadigde vetten. In principe zijn ze gezond, maar als je teveel van dezelfde vetten tot je neemt, krijg je te veel linolzuur binnen. Linolzuur is hetzelfde als het vetzuur omega 6. In bepaalde oliën, zoals zonnebloemolie, zit veel linolzuur, in andere minder. Linolzuur zit ook in dierlijke producten net als in granen, pindakaas en kant- en klaar producten. Als je teveel linolzuur eet, bevorder je ontstekingsprocessen op celniveau. Probeer dit dus te minderen.

Het vetzuur omega 3 remt juist ontstekingen in de cellen. Hier krijg je vaak te weinig van binnen. Het is goed om hier meer van te eten.

Het vetzuur Omega 3, waar zit het in?
Deze groenten bevatten veel omega 3: alfalfa, avocado, postelein, spinazie, olijven en bijvoorbeeld zeewieren. Ook sommige fruitsoorten, zoals bessen, bevatten een klein percentage goede vetzuren. Deze oliën bevatten veel omega 3 of neutrale vetzuren: lijnzaadolie, walnootolie, en hazelnootolie. Varieer dus in het gebruik van oliën bij het bereiden dressings.

In producten uit de zee zitten vaak ook goede vetzuren. Vette vis zoals haring, zalm en makreel. Een keer in de week vis eten helpt je ook om voldoende van deze vetzuren binnen te krijgen.

haring     vet    avocado

Transvetten, waar zitten ze in?
Krokante chips. Bitterballen met een knapperig korstje. Pindakaas, smeuïg tot op de bodem. De voedingsmiddelenindustrie kan met transvetten bepaalde levensmiddelen aantrekkelijker maken voor de consument. Transvetten worden in allerlei kant en klaar producten uit de supermarkt verwerkt. Je vindt ze in brood, chips, koek, margarine, pindakaas en frituurvet. Het zijn slechts een paar voorbeelden van producten die we veel kopen en waar transvetten in zitten.

Waarom zou je transvetten liever niet eten?
Transvetten beïnvloeden de aanmaak van energie in onze cellen negatief. Terwijl gezonde vetten juist energie leveren. Hoe kan dat? Je lichaam bestaat uit een heleboel cellen. Die cellen worden door je bloed en je lichaamsvocht onderhouden. Alles wat de cellen nodig hebben, wordt door je bloed aangeleverd Alle afvalstoffen worden uit de cel gewerkt en door je bloed afgevoerd. Transvetten werken deze uitwisseling tegen. Op celniveau bemoeilijken ze dus niet alleen de opname van essentiële voedingsstoffen en zuurstof, maar ook de afvoer van afvalstoffen. Als dit dag in dag uit het geval is, vervuilt je lichaam. Transvetten zijn hierdoor een van de oorzaken van overgewicht en chronische ziekten.

Dus, vooral veel onverzadigde vetten eten?
Ja en Nee. Het gaat om de juiste verhouding tussen verzadigde en onverzadigde vetten in je voeding. En zoals ik al zei, het is dus ook beter om niet te veel van dezelfde onverzadigde vetzuren te eten.

Hieronder staan zes tips waarmee je variatie aanbrengt in de vetsoorten die je dagelijks eet:

  1. Eet geen pindakaas uit de supermarkt waar transvetten en suiker aan toegevoegd zijn. Natuurvoedingswinkels verkopen pindakaas waar enkel pinda’s en zeezout in zitten.
  2. Zonnebloemolie, maïsolie, sojaolie en pindaolie (arachide) bevatten relatief veel linolzuur en worden vaak gebruikt. Vervang deze oliën door olijfolie. Voor koude bereidingen zijn walnootolie, hazelnootolie of lijnzaadolie ook interessant.
  3. Maak eens een guacamole bomvol gezonde vetten. Daar kun je heerlijk mee snacken.
  4. Eet als tussendoortje noten, zoals amandelen, hazelnoten en walnoten. Strooi geroosterde zaden en pitten over salades.
  5. Eet je vlees? Vlees uit de bio-industrie bevat een hoger gehalte linolzuur. Vooral als de dieren uitsluitend zijn gevoerd met graan en soja. Vraag daarom in de winkel om vlees van dieren die buiten hebben kunnen rennen, vliegen of zwemmen. Eet ook eens wild.
  6. Verhit olie niet te hoog, er ontstaan snel stoffen die niet gezond zijn. In een volgend blog over het gebruik van vetten in de keuken, lees je wat je wel en niet moet doen met vetten en oliën bij het koken.

Een toegift bij deze blog: Als je te dik bent en wilt afvallen, is vet dan ook goed voor je?

Deze vraag krijg ik vaak. Wanneer je lichaam een te hoog vetpercentage heeft, is dat natuurlijk niet goed. Je lichaam moet dan harder werken om alle cellen te onderhouden – wat weer om meer energie en voedingsstoffen vraagt. Moet je dan wel vet eten? Ja, anders mis je de bouwstoffen om alles processen in je lichaam in goede banen te leiden. Dus volledig vetarm eten helpt je zeker niet! Integendeel. Wat ik je wel aanraad, is minder snelle koolhydraten te eten en de toegevoegde suikers te laten staan. Daar valt veel winst te behalen. Want wie veel suiker eet, heeft ook snel weer trek. Matigen wordt dan moeilijker. Bovendien wordt suiker door je lichaam omgezet in vet als je het niet meteen verbrandt.

Echt goed met vetten aan de slag?  Neem dan contact op voor een persoonlijk voedingsadvies of vraag je werkgever of Toekomst Natuurlijk bij jou op je werk kan langskomen voor een leuke activiteit.