Venkel, gebruik ook het loof salade (recept)

Salade van venkel met het loof (recept)

Toen een van mijn zonen op de fiets begon te plukken en proeven van het loof van een verse venkel, kon ik het niet laten om te kijken of ik daar een lekker gerecht van kon maken. Ik had nog wat kaas en gekookte quinoa staan in de koelkast, dus dat wilde ik wel gebruiken. (Ik kook vaak iets meer voor een dag later, lekker makkelijk als ik snel lekker en voedzaam wil eten). Het werd een salade. Wat daarvan terecht is gekomen, is een verassend lekkere, kleurrijke en voedzame salade!

Vind je het ook fijn om enorm te genieten van wat je eet? En daarbij je eten volop te gebruiken? Met deze no-waste salade gaat dat je lukken!

Het bereiden van de venkel en rode ui met geitenkaas uit de oven
Zet de oven op 180 graden.
Haal het loof van de venkel. Snijd de venkelknol in verticale repen. Deze leg je op een ovenrooster of ovenschaal. Gooi het loof niet weg!
Neem 4 grote rode uiten, alleen de buitenste schil haal je er vanaf en snijd een kruis in de bovenkant. Let op, je snijd het flink diep, en vervolgens kun je de uien een beetje open trekken met je handen. Stop dan in iedere ui een beetje geitenkaas. Je kunt er wat peper op doen.
Tot slot zet je de partjes venkel en de uien gevuld met kaas in de oven. Het geheel laat je staan totdat de geitenkaas lekker gesmolten is. De ui is dan iets zachter (en ook zoeter) geworden maar nog steeds vrij pittig. De groenten lijken ook nog een beetje ‘rauw’. Dit geeft de salade een lekkere bite. Dit is na ongeveer 15 minuten op 180 graden. Zet de oven daarna nog een paar minuten op ‘grillen’. In de tussentijd maak je de salade klaar waar de venkel en ui uit de oven op komen.

Zo maak je de salade met het loof, de quinoa, amandelen en pecorino
Kook de quinoa, en laat deze afkoelen.
Maak het venkelloof schoon en snijd het heel fijn. De hele dikke stelen gebruik je niet. Maar de kleine steeltjes kun je gewoon meesnijden.
Rooster een handje amandelen in een pannetje en snijd of hak deze vervolgens in kleine stukjes amandel.
Rasp je een beetje schapenkaas (pecorino)
Doe deze ingrediënten allemaal in een (sla)schaal.
Maak een dressing van een scheutje hennepzaadolie (een andere notenolie kan hier ook goed bij passen), sap van een halve citroen, een theelepeltje honing en wat peper. Eventueel nog wat anijszaad. Meng dit door de salade.
Doe dan de salade op de bordjes met daarbovenop een rode ui gevuld met zachte geitenkaas en een paar partjes venkel uit de oven.

Over de venkel:
Haal een lekkere verse venkel met het loof er nog aan. Ga hiervoor naar een goede groentenboer, die de venkel met loof erbij aan je verkoopt. Het loof kan een enorm grote groene pluim zijn met frisse dunnen stengeltjes. Het loof doet me een beetje aan dille denken maar dan iets minder kwetsbaar.

Nog een paar tips:
Kazen zijn zwaar verteerbaar en bovendien bronnen van verzadigd vet (het soort vet waar je overigens ook van nodig hebt, lees ook eens hoe je vet lekker kunt genieten van vetten). De pecorino heeft al een vrij unieke en pittige smaak wat erg lekker smaakt bij dit gerecht, maar je hoeft er niet veel van te gebruiken. De amandelen geven naast de hoeveelheid groenten nog wat gezonde onverzadigde vetten en eiwitten.

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Of wil je meer weten over de leuke workshops fitter door voeding? Neem dan gerust contact op.