Tomatensaus maken zonder Italiaan bij de hand

Tomatensaus maken zonder Italiaan bij de hand (gastblog).

Tips en weetjes over de tomaat en deze tomatensaus, vind je onderaan deze blog.

Als je 5 jaar geleden stiekem zou hebben meegekeken in de keuken, dan had je me op mijn meest culinaire handeling van dat moment kunnen betrappen. Het open knippen van een pakje tomatensaus. En ach, als je niet beter weet, dan is het lekker genoeg. Voor een Thaise curry een zakje currypasta, voor een spaghetti bolognese een pakje gezeefde tomaten of een pot pastasaus. Wel zo makkelijk toch?

Nieuwsgierigheid wint van gemak
Maar met de jaren begon mijn nieuwsgierigheid het toch te winnen van het gemak. Hoe zou het zijn om zelf eens een basissaus te maken? Je komt er alleen maar achter door gewoon te gaan proberen, dus dat ben ik maar gaan doen. En aangezien ik mezelf, maar zeker ook mijn twee kleine mannen in huis altijd blij maak met een pasta met tomatensaus volgt hier: De basis voor een Thaise curry. Ok flauw, een basis tomatensaus.

Tomaten kiezen
Je begint met een stuk of 8 tomaten, afhankelijk van hoeveel saus je wilt maken. In Italië kunnen ze je precies zeggen welke tomaten het beste zijn voor een saus. Maar ik heb niet altijd een Italiaan bij de hand, dus ik kies gewoon lekkere biologische tomaten, bij voorkeur goed rijp. Als ik het goed heb gedaan, dan heb ik in de zomer nog een paar tomatenplanten groeien, die veel vrucht geven.

Tomaten, olijfolie, ui, knoflook en verse kruiden naar keuze
De tomaten snijd je in blokken, dat mag best grof. Ook snij ik een uitje klein die ik eerst in de olie fruit en daarna gaan de tomatenblokken erbij. Die zet je zo hoog dat het zachtjes pruttelt. Dan pel ik wat knoflookteentjes en die plet ik onder de platte kant van een mes. Je raadt het al, die gaan er doorheen. De volgende stap is even kijken wat ik aan verse kruiden heb staan. Oregano, Tijm, Basilicum, Munt of Rozemarijn doen het altijd goed. En een paar flinke halen gemalen zwarte peper, beetje zout.

Laten pruttelen en af en toe roeren
En dan is het gewoon een kwestie van even laten pruttelen met af en toe roeren. Hoe langer je het laat gaan, hoe meer smaak er aan de saus komt. Heel eenvoudig, het water verdampt, en er blijft meer smaak over. Maar de blokjes zullen grotendeels na 10 minuten al uit elkaar gevallen zijn. Je pureert het dan nog even met een staafmixer. Dan zijn de vellen ook gelijk vermalen. En klaar ben je. Duurt heel even, maar het is het alles waard.

Een Mama in Basilicata- variant
Een Italiaan laat de saus met in kleinere stukjes gesneden tomaten al snel 40 minuten in een platte koekenpan ondergedompeld in een enorme hoeveelheid olijfolie op laag vuur staan. De saus is dan echt aan het ‘bakken’ en indikken. Zo zag ik het oud vrouwtje het in Basilicata (Zuid-Italië) een keer maken. Je hebt dan ook geen staafmixer meer nodig. Misschien sluit deze variant ook net iets meer aan bij wat je in eerste instantie van een tomatensaus verwacht. Een tomatensaus met minder vezels, kapotgekookte tomaten, en een halve kop olijfolie kan ook lekker zijn. Ik weet dat want ik heb het daar zelf mogen proeven.

tomatensaus

Ingrediënten (voor een tomatensaus voor 4 personen):

8 rijpe biologische trostomaten
1 ui (gesnipperd)
3-4 teentjes knoflook (geplet)
Paar takjes Italiaanse kruiden (oregano, tijm, munt, basilicum, basilicum)
Peper en zout

Gastblog: Matthijs Kerkvliet

Voordelen en tips:

Als je een ons per tomaat rekent, kom je al snel aan 8 ons verse groente met alleen al de basissaus;
Als je daar nog wat andere lekkere verse groente aan toevoegt zoals courgette, wortel of prei, dan heb je zo een saus met meer dan 1 kilo verse groente!
Gebruik je de hele tomaat, met vel? Dan behoud je die vezels ook.
Je werkt met verse kruiden die je gezondheid ondersteunen.
Kook je het geheel niet te lang, dan behoud je iets meer vitaminen en mineralen.
Je hebt een saus zonder nutteloze toegevoegde stoffen, zoals suiker of (veel te veel) zout.
Door je eigen eten te bereiden, proef je (ineens weer) de echte smaak van producten, in plaats van dol te zijn op de smaak van suiker en veel zout.
Varieer met de ‘pasta’. Er zijn zoveel alternatieven voor de welbekende ‘tarwepasta’. Denk bijvoorbeeld aan volkoren speltpasta, zeewierpasta, pasta gemaakt van linzen, óf, pasta uit de spirelli: Daarmee tover je zo vrolijke pastaslierten uit een courgette of een wortel! (even kort blancheren, en bon appetito!)

Weetjes
Tomaten werken goed tegen beschadiging van de huid, mede vanwege de aanwezigheid van vitamine E. Bijvoorbeeld als er veel UV straling op je huid komt.
De plantenstof stof lycopeen werkt preventief tegen kankervorming. Tomaat is er vooral om bekend dat het prostaatkanker tegen te gaat.
Lycopeen lijkt beter opgenomen te worden na verhitting. De vitamine C en B die in tomaten zitten, kunnen niet goed tegen verhitting. Afwisseling met rauwe tomaat, bijvoorbeeld op een door jezelf gemaakte boterham of tomaat in een salade of als snoeptomaat is natuurlijk interessant.
De aanwezige vitamine A, wat ontstekingsprocessen in de hand helpt houden, kan juist niet zo goed tegen licht en zuurstof. Denk hierbij aan zongedroogde tomaten.
Tomatensaus bevat veel histamine, die klachten verergert bijvoorbeeld bij eczeem, allergieen en astma.

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Of wil je meer weten over de leuke workshops? Neem dan gerust contact op.