Stress! Wat kan je doen met je voeding?

Stress! Wat kun je doen met je voeding?

Van (langdurige) stress krijg je meer trek! Vooral in suiker. Wist je dat? Het werkt zo: Stress prikkelt je lichaam om stresshormonen aan te maken. Die zetten je lichaam meteen hard aan het werk. Ze zeggen: Zorg voor energie en stuur dat de bloedbaan in! Het doel is: paraat staan voor actie en weer kunnen herstellen naderhand. Stress heeft dus veel invloed op de werking van je lichaam.

In gevaarlijke situaties kan stress levensreddend zijn. Je ziet een auto op je afkomen en springt snel opzij. Heel gezond! Wanneer is stress ongezond? Welke invloed heeft het op je brein en je gezondheid? Na het lezen van dit artikel kijk je op een andere manier tegen stress aan!

Wat is stress?
We gooien er even een doodsaaie definitie tegenaan. Even doorbijten, hier komt ie: Stress is een lichamelijke respons op een prikkel die het evenwicht in het lichaam verstoort. Stress krijg je dus niet alleen van een hoge werkdruk, een scheiding of een verhuizing. Stressprikkels kunnen ook vanuit het lichaam zelf komen. Bijvoorbeeld via voeding. Suiker, alcohol en koffie bijvoorbeeld brengen het lichaam uit evenwicht. Bepaalde stoffen die aan etenswaren zijn toegevoegd, zoals de smaakversterker E621, doen dit ook. Via ons eten kunnen we ook zware metalen of pesticiden binnen krijgen. En op een plek met veel luchtvervuiling ademen we de stressprikkels in.

Af en toe je lichaam pesten met een wijntje is niet erg. Maar langdurige stress is niet goed. Je lichaam moet zich namelijk kunnen herstellen. Gebeurt dit niet, dan is heeft dit grote invloed op je functioneren!

Stress en de invloed op je brein
Als je stress hebt, worden hersengebieden geactiveerd die met emoties te maken hebben. Je zult dus emotioneler reageren dan zonder stress. Als je gestrest bent, kun je een gebeurtenis minder goed in een context plaatsen. Bij langdurige stress gaat dit vermogen zelfs achteruit. Er worden namelijk minder cellen aangemaakt in de hersengebieden die hiervoor zorgen.

Stress en je immuunsysteem
Bij stress worden er meer stoffen gemaakt die schadelijk zijn voor je lichaam. Is de stress langdurig, dan ontstaan er zelfs ontstekingsprocessen. Deze vinden plaats in je lichaamscellen en zijn dus niet direct voelbaar. Klachten en kwalen zijn echter wel een teken dat er ontstekingsprocessen gaande zijn. Je lichaam wil die ontstekingen graag aanpakken, maar geeft prioriteit aan het reageren op stress. En daarin schuilt een gevaar. Want op deze wijze draagt stress bij aan het ontstaan van chronische ziekten.

Niet stress, maar langdurige stress is een boosdoener!
Bij aanhoudende stress krijgt het lichaam geen tijd om te goed te herstellen. Bovendien ontregelt stress belangrijke lichaamsprocessen zoals groeien of een goede nachtrust. Een van de duidelijke signalen van stress is dan ook slecht slapen. Een ander effect is dat je minder snel herstelt van een griep of verkoudheid. Ook heb je meer last van allerlei pijntjes hier en daar.

Wat doe jij als je stress hebt?
Als je gestrest bent kun je gaan roken, drinken, eten, drugs gebruiken, tv kijken, je afzonderen, iedere minuut van de dag vullen of je afreageren op anderen. Maar daar wordt je niet beter van, nog afgezien van wat het betekent voor de mensen om je heen. Kijk liever naar de oorzaak. Wat zijn stressfactoren in jouw leven? Als je weet wat je stress geeft, en wat voor reacties dit bij je oproept, dan kun je kijken hoe je hier beter mee om kunt gaan. Bewustwording is de belangrijkste stap. Je bent dus op de goede weg.

Wat kun je doen aan stressbronnen in je voeding?
Eet, drink en adem zo min mogelijk stoffen in die het evenwicht van het lichaam flink verstoren.

Zoals snel opneembare suikers en alcohol. Suiker jaagt het suikergehalte in je bloed omhoog.
Vermijd chocola, cola en koffie.
Vermijd stoffen die niet in het lichaam thuishoren. Deze kunnen niet alleen via voeding, maar ook via je huid en luchtwegen binnenkomen. Denk aan pesticiden, zware metalen, plastics, cosmetica of bijvoorbeeld luchtvervuiling. En aan smaakversterkers zoals E621. Kies zoveel mogelijk voor biologische producten en ga in je vrije tijd niet de stad in, maar naar het strand of het bos.
Eet meer ontstekingsremmende voeding zoals groenten en fruit, groene thee, ui en knoflook, kurkuma, maar ook olijfolie, lijnzaad, voeding uit de zee en noten.
Citroenmelisse(thee) is een aanrader, omdat het je zenuwstelsel ondersteunt.

Nog een paar tips:
Het is nu eenmaal zo dat we niet alle stress uit ons leven kunnen bannen. Maar misschien kun je wel een therapie of cursus doen waar je beter met stress leert omgaan. Erover praten heeft ook een dempende invloed. Verder is ontspanning en plezier belangrijk. Dus ervaar je stress door allerlei prikkels? Eens vaker ‘Nee’ zeggen, kost maar een paar seconden!

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Wil je meer weten over de leuke workshops? Neem gerust contact op!