Maak spruiten die niet te versmaden zijn

Maak spruiten die niet te versmaden zijn

Spruitjes zijn een redelijk goede eiwitbron en zitten daarnaast bomvol vitaminen en mineralen; bijvoorbeeld vitamine C. Daarmee kun je wel tegen een stootje! Denk bijvoorbeeld aan het aanpakken van een griepvirus! Hoe kun je spruitjes maken die, zelfs voor kinderen, niet te versmaden zijn?

spruiten

Spruiten in de winter
Spruiten zijn familie van alle kolen, die ook bij de winter horen. Je vindt spruiten al in het najaar, maar ze zijn perfect in januari en februari. Spruiten zitten vol met vitaminen en mineralen die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren. Wist je dat spruiten helpen om je lichaam te reinigen van kankerverwekkende stoffen? Glucosinolaten die te vinden zijn in spruiten dragen hier hun steentje aan bij.

Recept voor bitterzoete spruiten:
• Maak de spruiten schoon (kies je voor biologisch? Behoud de buitenste schilletjes dan ook!).
• Snijd de spruiten vervolgens in tweeën.
• Fruit een half ui per persoon in een grote pan.
• Doe na ongeveer twee minuten de spruiten erbij.
• Laat de ui en spruitjes 5 tot 10 minuutjes in de pan bakken op laag vuur.
• De laatste paar minuutjes voeg je in kleine stukjes gesneden dadels en kastanjes toe.
• Tot slot doe je er nog een klein beetje kaneel bij.
• Hopla! Je bitterzoete spruiten zijn klaar.

Benodigdheden:
Spruiten, ui, dadels, kastanjes (of noten), kaneel.

Tips:
Kies voor veel spruiten, ca. 200 tot 300 gram per persoon.
Het is belangrijk dat je spruiten beetgaar maakt. Liever niet koken.
Hoe meer dadels je gebruikt, hoe zoeter het gerecht wordt. Één grote medjool dadel per persoon is een mooie keuze.
Gebruik verse kastanjes. Deze kun je eerst in een pan koken en daarna pellen.
 In plaats van kastanjes kun je kiezen voor hazelnoten (een handje per persoon).

Wil je er nog iets bij serveren? Denk aan zilvervliesrijst.

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Of wil je meer weten over de leuke workshops? Neem dan gerust contact op.