Slapen als een roos: Zo doe je dat!

Slapen als een roos: Zo doe je dat!

Je dag zit erop! Heerlijk slapen. Daar verlang je naar. Niet alleen omdat je moe bent, maar ook omdat je morgen weer fit wilt zijn. Eenmaal in bed gestapt, lig je van de ene zij op de andere zij te draaien. Je bent moe, maar niet slaperig. Je stapt uit bed en neemt een warme douche. Vervolgens ga je weer een poging doen. Bijna twee uur later slaap je eindelijk. En dan maar hopen dat je rond vier uur niet weer wakker wordt, net als gisteren.

Slapen maakt je sterker en scherper!
Erg veel mensen kampen met slaapproblemen en vermoeidheid. Terwijl een goede nachtrust zo belangrijk is. Als je niet goed slaapt, kan je lichaam zich niet goed herstellen en gaan fysieke en mentale functies sterk achteruit. Je wordt minder sterk en minder scherp. Je energieniveau daalt en je raakt sneller geïrriteerd. Niet goed in slaap komen is vaak ook een signaal van (langdurige) stress. Processen in het lichaam raken van slag en zorgen ook weer voor slaapproblemen! Hoe kom je hier uit?

slapen en dromen

Geef je lichaam de kans!
Wat gebeurt er eigenlijk in je lichaam waardoor je in slaap valt of juist klaarwakker blijft? Je lichaam maakt hiervoor verschillende stoffen aan. Stoffen voor het in slaap vallen en het doorslapen. En stoffen die juist zorgen voor activatie. Die zijn nodig als je actief bent en prestaties levert. Krijgt je lichaam signalen van activerende stoffen op het moment dat je wilt slapen? Of kan je lijf geen stoffen aanmaken die voor rust en ontspanning zorgen? Dan kun je niet in slaap vallen. Om goed te kunnen slapen, is het dus belangrijk dat je je lichaam de kans geeft zijn werk goed te doen.

Stoffen voor rust en ontspanning
Via je bloedsuikerspiegel regelt je lichaam dat er voldoende energie is op het juiste moment. Stress en het nuttigen van suikerhoudend voedsel of drankjes hebben veel invloed op je bloedsuikerspiegel. Ze maken je lichaam gereed voor actie en stimuleren de aanmaak van stoffen die je wakker houden. Dus als je overdag veel stress hebt gehad en veel suikers binnen hebt gekregen, dan worden de stoffen die zorgen voor rust en ontspanning nauwelijks aangemaakt! En daar lig je weer, naar het plafond te staren. Heb je dat?

Invloed van je voeding
Met voeding kun je zorgen voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel. Met een stabiele bloedsuikerspiegel maakt je lijf minder hormonen aan die activeren. Let er eens op of je veel stress hebt of veel voeding eet of drinkt waar suikers in zitten. Daarnaast is het belangrijk dat je lichaam de juiste bouwsoffen krijgt. Met de juiste bouwstoffen kan je lichaam processen als slapen goed aansturen. Een goede conditie van je darmen is ook belangrijk, want ook zij geven signalen af om het slaapproces in gang te zetten. Tot slot is je lever s’ nachts tot de volgende ochtend ook druk bezig met ontgiften. Hoe minder werk hij heeft, hoe beter je slaapt en hoe fitter je wakker wordt.

Hoe kun je dit aanpakken?
Eet vooral vers! Veel groenten geven je darmen een boost en je krijgt direct veel vitaminen en mineralen binnen. Spinazie, walnoten, tomaat, ananas, banaan, avocado, kalkoen, pompoenpitten, kikkererwten, pompoen, sesamzaad, broccoli, zaden, verse noten, uien en ei zijn voorbeelden van voedingsstoffen die rust en ontspanning mogelijk maken. Suiker, alcohol, koffie of chocola bevorderen je nachtrust niet. Integendeel. Ook is verstandig niet te eten voordat je gaat slapen. Alleen dan kan je lichaam zich bezighouden met slapen in plaats van je voeding verwerken.

Daglicht, ontspanning en beweging
Tot slot nog wat algemene tips. Ga overdag naar buiten en stap de natuur in. Dit zorgt voor ontspanning en je hebt meteen je dagelijkse portie lichaamsbeweging te pakken. Zit je tot laat in de avond achter de computer, televisie of aan de telefoon? Verwacht dan niet dat je direct daarna kan overschakelen op de slaapstand! Je bent geen apparaat. Stop daar dus minstens twee uur voor het slapengaan mee. Een goed slaap-waakritme stimuleer je bovendien met veel daglicht overdag en met schemerlicht ’s avonds. Ook dit soort omgevingsfactoren helpen bij de aanmaak van stoffen die zorgen voor rust en ontspanning. Welterusten!

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Wil je meer weten over individueel voedingsadvies? Neem contact op of neem eens een kijkje bij onze workshops.