Tuinbonen, rucola en quinoa (recept)

Tuinbonen, rucola en quinoa en zonnebloempitten. Lees hoe je er een heerlijke salade van maakt.

Tuinbonen en rucola smaken perfect in het zomerseizoen. Eten uit het seizoen betekent dat je geen producten gebruikt die van ver moeten komen. Dat scheelt dus een lange reis die de smaak vaak niet ten goede komt. Seizoensproducten zijn vaak ook een stuk goedkoper en duurzamer. Niet zo gek dus, zeker niet als je graag biologisch en duurzaam wilt eten.Ik laat mij altijd inspireren als ik naar alle groenten bij de groenteboer kijk. Zo hadden wij van de week deze heerlijke, ontgiftende salade op tafel staan. Kom er achter hoe wij hebben genoten van deze salade, en maak hem zelf.

Zo maak je de salade
Natuurlijk zijn verse tuinbonen, zelf gedopt het lekkerst. Dus zodra je klaar bent met doppen kunnen ze ongeveer 15 tot 20 minuten stomen of koken. Daarna afgieten en af laten koelen. De quinoa maak je volgens de aanwijzing op de verpakking klaar (eerst afspoelen, en daarna 15-20 minuutjes zachtjes koken).

Ondertussen maak je de dressing van olijfolie, citroensap en venkel- of anijszaad. Ook rooster je de zonnebloempitten op laag vuur. Zorg dat ze niet te bruin worden of aanbranden!

Pak vervolgens een kom, en meng daarin de quinoa, de rucola en de tuinbonen. Doe er vervolgens de dressing overheen en tenslotte de geroosterde zonnebloempitten. Zo eenvoudig is het!

Eet je samen met kinderen? Tover ze om tot kok en laat ze de tuinbonen doppen. Vertel ze hoe hard de bonen hun best hebben gedaan om zo groot te worden zodat jullie ze op kunnen eten. Ook leuk: ze zullen je misschien wel vertellen hoe zacht de peul van binnen is!

Benodigdheden voor 4 personen:
150 gram rucola
500 gram verse tuinbonen (nog niet gedopt)
200 gram Quinoa
150 gram Zonnebloempitten
Flinke scheut olijfolie
Een kneep verse citroensap
Venkel of anijszaad

tuinbonen salade

Ontgiftende werking van deze maaltijd
De producten van deze salade bevatten veel vitaminen en mineralen die het ontgiften ondersteunen. Tuinbonen kunnen giftige stoffen ook binden aan de vezels en gaan zo met de ontlasting er uit. Rucola bevat ontgiftende plantenstoffen zoals glucosinolaten. Zonnebloempitten bevatten onder andere het mineraal molybdeen, dat zware metalen uit het lichaam verwijdert.

Een leuk weetje: Rucola valt onder de kruisbloemigen. Deze planten beschermen zich tijdens de groei tegen de buitenwereld waar zij in wind en weer staan. Veel van deze beschermende stoffen die aangemaakt worden zijn goed voor ons. Rucola bevat daarnaast een hoog gehalte aan vitamine C. Ook deze vitamine is hard nodig om goed te kunnen ontgiften.

Een mooie combinatie van produkten
Quinoa heeft net als tuinbonen een relatief hoog gehalte aan eiwitten in vergelijking met bijvoorbeeld pasta of andere graansoorten zoals rijst. De tuinboon is op zichzelf wel zwaar verteerbaar. Porties van ongeveer 40 gram per persoon is daarom aan te raden.  Peulvruchten en quinoa zijn een goede combinatie, de eiwitten vullen elkaar goed aan.Quinoa is op zichzelf ook een licht verteerbaar product.

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Of wil je meer weten over de leuke workshops fitter door voeding? Neem dan gerust contact op.