Pannenkoeken (3 varianten)

Pannenkoeken recept voor 3 varianten: Zoet, hartig of juist pittig

Pannenkoeken zijn erg lekker en gezond, tenminste, als je ze niet alleen van bloem en suiker maakt. Daarom bied ik je drie van mijn favoriete gezonde pannenkoek recepten aan. Je maakt ze op basis van boekweitmeel, water en ei om er vervolgens groenten in te verwerken. Het resultaat varieert van een zoete pannenkoek tot een lekker pittig ding!

Zo pak je het aan voor alle drie de pannenkoeken
Voor alle drie de heerlijke pannenkoeken meng je als basis boekweitmeel, water, ei en een beetje zout om een stevig beslag te krijgen. Afhankelijk van de soort pannenkoek die je wilt maken meng je daar extra ingrediënten doorheen. Je kunt een staafmixer gebruiken om de groenten samen met het beslag klein genoeg te krijgen en er een glad geheel van te maken. Met een blender lukt het je ook prima. Als je beslag klaar is, bak je (aan twee kanten) op laag vuur in de koekepan.

Ingrediënten voor 4 grote pannenkoeken
300 gram boekweitmeel
200 ml water
2 eieren
Peper en zout
Producten afhankelijk van je pannenkoek keuze!

pannenkoek wortel

  1. Worteltjes pannenkoek (zoete variant)
    Deze pannenkoek is geweldig als je van zoet houdt, maar geen suiker wilt gebruiken. Je mengt (eventueel gestoomde of gekookte) worteltjes door het beslag met daarbij nog een theelepel kaneel. Als de pannenkoek klaar is, strooi je er in kleine stukjes gehakte nootjes op zoals walnoot of hazelnoot met rozijnen. Ook walnootolie is erg lekker om over de pannenkoek te sprenkelen als hij klaar is.
  2. Broccoli pannenkoek (hartige variant)
    Voor deze pannenkoek meng je een gestoomde of gekookte broccoli door het beslag samen met een beetje zout en peper om hem vervolgens te bakken. Deze pannenkoek is heel lekker met een beetje kaas er op als hij klaar is. Dus als je jezelf wilt verwennen, denk aan Parmezaanse kaas of geitenkaas.
  3. Kikkererwten pannenkoek (pittige variant)
    Kikkererwtenpannenkoeken zijn heerlijk. Voor deze pannenkoek meng je ontkiemde kikkererwten of gare kikkererwten door het beslag. Doe er naar wens nog een stukje rode peper, knoflook en in kleine stukjes gehakte koriander doorheen. Beleg de pannenkoek eventueel met stukjes vers gesneden rode ui, sla en komkommer. Op deze manier maak je ook een mooie combinatie van granen en peulvruchten waarbij de eiwitten elkaar goed aanvullen.

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Of wil je meer weten over de leuke workshops fitter door voeding? Neem dan gerust contact op.