Omelet van ei en groenten

Omelet van ei en groenten

Omelet waarbij je ei en veel groente gebruikt om hem te maken, is een voedzame maaltijd. Je krijgt ook niet snel weer trek vanwege de grote hoeveelheid vezels (uit de groenten) en het gebruik van ei. Dit gerecht komt je bloedsuikerspiegel ten goede. Een omelet vind ik daarom ideaal om te eten als ontbijt of lunch. Ook kun je een omelet afgekoeld meenemen voor onderweg.

Welke groenten kun je door je omelet doen?
Gelukkig heb ik altijd veel verschillende soorten groenten in huis, waar ik mee varieer. Neem bijvoorbeeld in kleine stukjes gehakte broccoli. Dat is erg lekker met een beetje kaas op de bovenkant. Dan draai je de omelet niet om, maar laat je de omelet met de deksel op de pan garen. Een omelet met paprika en in ringetjes gesneden prei vind ik ook erg lekker. En wat dacht je van in stukjes gesneden spruiten met kerrie kruiden?  Heerlijk!

Recept met zoete aardappel, tomaat en Italiaanse kruiden? (2- 4 personen)
Onderstaand recept maak je van zoete aardappel, tomaat en Italiaanse kruiden.
Tip: Gebruik een gare zoete aardappel van bijvoorbeeld de vorige avond.

Hoe pak je het aan?
Snijd een ui en knoflook vrij grof en fruit ze op zacht vuur in de pan met boter of olie.
Snijd de (beetgare) zoete aardappel en tomaten in schijfjes van een halve centimeter dik, en verdeel ze over de pan bovenop de ui en knoflook. Laat ze 5 minuten meebakken.
Breek intussen vier eieren in een mok met daarbij een beetje peper, zout en kruiden zoals oregano, rozemarijn of thijm en kluts het in de mok.
Schenk je de inhoud van de mok over de groenten in de pan. Laat het geheel 5 minuten op laag vuur staan.
Keer het geheel na  5 minuten om en laat hem op de andere zijde bakken. (Heb je een deksel? Keer het geheel dan niet om, maar laat het vervolgens nog even met de deksel op de pan staan. Dan is er al genoeg vocht uit de pan met groenten gegaan zodat de omelet toch een fijne structuur krijgt).

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Of wil je meer weten over de leuke workshops fitter door voeding? Neem dan gerust contact op.

Eet smakelijk!