Mosselen, je hebt ze zo op tafel!

Mosselen, je hebt ze zo op tafel!

Leuk gezelschap, pan mosselen op tafel, en allemaal een schelp als knijper in de hand. Sfeervol vind ik, en de kleine schelpdiertjes zijn ook nog lekker! Tenminste, als je ze goed bereidt. Want je haalt al snel kleine rubberen beestjes uit de schelp. Wat doen mosselen voor je lichaam? En, hoe zorg je dat ze lekker smaken?

Mosselen geven energie, en zijn goed voor herstel na sport!
De mossel bestaat uit ongeveer 10% eiwit, waaronder een eiwit dat je lichaam voorziet in energie en zuurstofbehoefte! Ditzelfde eiwit, taurine, stimuleert ook de afbraak van melkzuur na sport. Een pannetje mosselen na het sporten is dus niet zo gek! Bovendien zit er relatief veel vitamine B6 in mosselen. En dat is ook weer goed voor je energie! Dubbel feest dus!

Weg met die gifstoffen in je lichaam!
Schelpdieren, waaronder mosselen, voeden zich met algen. Dit helpt je lichaam om gifstoffen te verwijderen. En, niet te vergeten, mosselen bevatten veel jodium. Dit mineraal is belangrijk voor een goede stofwisseling, maar helpt ook mee om van gifstoffen af te komen!

mosselen

Je hebt ze zo op tafel!
Mosselen hebben niet zo veel spierweefsel. Hierdoor hebben ze een korte bereidingstijd nodig!
Als je één tot anderhalve kilo per persoon rekent, dan heb je snel een volwaardige maaltijd. Vergeet niet om er nog een lekkere schaal met groenten of een salade bij te maken. Is het herfst? Denk eens aan schorseneren!

Bereidingswijze:
• Leg de mosselen in een bak met koud water
• Kijk of ze hun deurtjes dicht doen
Geef de mosselen die niet sluiten een tik
De mosselen die zich dan niet sluiten, die gooi je weg
Doe je de mosselen in een grote pan met een laag water*
 Let op, dus niet allemaal onder water
Breng het water aan de kook (de bovenste mosselen stomen!)
Zodra het water kookt, schep je de mosselen een keer om
 Laat ze 1 of 2 minuten op het vuur staan
 Zijn de deurtjes open gegaan? Smullen maar!

*Geniet van de pure smaak van mosselen, of kook ze in de bouillon met stukjes ui, selderij, wortel en bijvoorbeeld venkel. Je kunt ze ook in een laag water met een laag bruin bier koken. Bruin bier heeft een relatief laag alcoholpercentage. Erg lekker!

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Wil je meer weten over de leuke workshops? Neem dan eens contact op!