Moe van eten!

Moe van eten!

Heb jij wel eens dagen waarop je echt niet vooruit komt? Of niet helder kunt denken? Kijk dan eens hoe zwaar verteerbaar je die dag hebt gegeten. Want het verteren van eten kost een hoop energie. Je lichaam verbruikt in volledige rust ongeveer 70% van je energie! Een groot deel hiervan wordt besteed aan de spijsvertering; die continu doorgaat.

Energieverbruik
Uit je eten en drinken haalt je lichaam de stoffen die het nodig heeft. Van stoffen voor spieropbouw tot stoffen die ons helder laten denken of ons vrolijk stemmen! Voor alles wat je doet, heb je verschillende voedingsstoffen nodig. Om alle benodigde stoffen te verkrijgen, verbruikt je lichaam behoorlijk wat energie! Denk alleen al aan het kauwen van je eten, het omzetten van stoffen in je maag, darmen en lever tot het uitscheiden van stoffen via je urine, ontlasting en zweet.

Noten zijn van zichzelf al zwaar verteerbaar. Rauwe noten zijn zelfs nog ietsje zwaarder te verteren dan geroosterde. Een aanrader is een handje noten per dag.

Je lichaam kan een beperkte hoeveelheid voedingsstoffen uit je maaltijd direct goed inzetten. Eet je te veel, dan wordt een deel niet gebruikt. Sterker nog, je spijsvertering verbruikt dan energie en andere bruikbare hulpstoffen om het overschot weg te werken. Dit is vooral het geval na een eiwitrijke maaltijd of als je bepaalde voedingsmiddelen combineert. Zeg nou zelf, die energie gebruik je toch liever voor iets anders? Om je fit te voelen en productief te zijn?

Meer energie!
Wil je meer energie? Dan zijn niet alleen de soort producten en de hoeveelheden van belang, maar ook de combinaties.

De meeste eiwitrijke producten zijn goed te verteren als je ze in de juiste hoeveelheden nuttigt. Zo heb je in je maaltijd meer aan een stukje vlees van maximaal 100 gram dan aan een groter stuk! Daarnaast zijn er eiwitrijke producten die op zichzelf al zwaar te verteren zijn. Denk aan lamsvlees, kaas en soja producten. Ook verschillende eiwitbronnen bij elkaar in een maaltijd zijn vallen zwaar, zoals vis met kaas of vlees met kaas. Zeker wanneer je er ook nog eens teveel van neemt. Lekker, maar pfoef, je lichaam heeft er een hele kluif aan!

Vallen rauwe groenten je zwaar? Kook of stoom ze dan even om ze lichter verteerbaar te maken. In sommige gevallen worden stoffen dan ook iets beter opgenomen. Bijvoorbeeld bij tomaat of wortelen.

Tips: Van bomvol naar pijlsnel
– Eet voldoende eiwitten en verdeel ze over drie maaltijden per dag.
– Kies je voor vlees of vis? Neem dan een klein stukje van goede kwaliteit (max. 100 gram).
– Combineer peulvruchten met granen. Zoals peulvruchten met granen.
– Eet extra veel groenten. Gegaarde en rauwe. Ze zitten bomvol vitaminen en mineralen!

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Wil je meer weten over individueel voedingsadvies? Neem contact op of neem eens een kijkje bij onze workshops.