Dierlijke voeding, wat doet het met je lijf?

Energieker door meer plantaardige en minder dierlijke voeding

  1. Voel jij je na het eten liever futloos of energiek?
    A. Futloos → Sla dit blog dan over.
    B. Energiek → Ga door naar vraag 2.
  2. Eet je een paar keer per week vlees, vis of kip? En daarnaast elke dag yoghurt, ei of kaas?
    A. Nee →Sla dit blog dan over.
    B. Ja → Lees door.

Dierlijke voeding is zeker niet slecht voor je, maar overdaad schaadt. Wat gebeurt er in je lijf als je teveel vlees, kaas en kip eet? Je leest het in dit blog. Je krijgt meteen tips hoe je je maaltijd kunt verrijken en je gezondheid een boost geeft. Als je die toepast, ga je je fitter voelen!

Dierlijke voeding
Rundvlees, vis, schaal- en schelpdieren, gevogelte, wild en eieren zijn waardevolle voedingsproducten. Ze geven je bouwstoffen die bijdragen aan alles wat je op een dag doet. Zoals lopen, sporten, denken of een gezellig avondje uitgaan. Bouwstoffen uit vlees en vis helpen je lichaam ook bij het wegwerken van gifstoffen en het laten kloppen van je hart. Maar overdaad schaadt en dat geldt zeker voor het eten van te veel dierlijke producten.

‘Goed gevoed’ doet meer kwaad dan goed. Hoe kan dat?
Heb je al eens gemerkt dat je na het eten van een biefstuk met gebakken aardappelen of een cordon bleu een enorme after dinner dip hebt? Dat komt doordat de vertering van dierlijke voeding erg veel van je lichaam vraagt. Zeker als je het vleesgerecht combineert met snelle koolhydraten zoals aardappelen of wit brood. Je lichaam kan zo’n zware maaltijd niet goed aan. Veel mensen krijgen daarna last van brandend maagzuur, eierwinden en soms ook een slechte adem. De verwerking kost je een hoop energie. Je eet al snel te veel dierlijke voeding en dit kan je lichaam dus behoorlijk uit balans brengen.

Van after dinner dips naar een scala aan klachten
Een maaltijd met te veel dierlijke producten is een overbelasting voor het lichaam. Er vormen zich gifstoffen in je darmen en er ontstaan makkelijk ontstekingsprocessen in je darmen. Hierdoor kunnen je darmen hun functie minder goed uitoefenen. Soms voel je je een dag na zo’n maaltijd zelfs nog moe en futloos. Dit zijn signalen dat je lichaam hard voor je werkt. Is dit niet alleen maar af en toe het geval? Dan zet je je lichaam continue onder druk en kan het wèl van kwaad naar erger gaan.

Verbruik van vitaminen en mineralen
Als je continue teveel dierlijke voedingsproducten eet, dan worden er kostbare bouwstoffen, vitaminen en mineralen verbruikt om verteringsproblemen op te lossen. Een ander negatief effect is dat je immuniteitssysteem continue wordt geactiveerd. Dit kost je heel veel energie. Voedingsstoffen die anders bijvoorbeeld je haren, nagels en huid ten goede waren gekomen, gaan dan onnodig verloren. Uiteindelijk kan een teveel aan dierlijke producten eten ook leiden tot rugpijn, spierpijnen, broze botten, het vasthouden van vocht en andere welvaartziekten. De vitaminen en mineralen die helpen dit te voorkomen zijn dan onvoldoende aanwezig. Je hebt dan al aanspraak gedaan op je reserves, bijvoorbeeld uit je botten, nagels en haren.

dierlijke voeding

Varkensvlees, lamsvlees, rundvlees en kaas bevatten bovendien veel verzadigde vetten. Je lichaam slaat deze vetten op. Teveel verzadigde vetten veroorzaken ontstekingsreacties. In vlees zitten ook veel pesticiden, dit zijn bestrijdingsmiddelen waarmee de gewassen die de dieren eten zijn bespoten. Ze zijn ongezond. Varkensvlees bevat daarnaast kleine hoeveelheden hormonen die je lichaam ontregelen. Minder dierlijke producten eten komt dus ook je vetbalans ten goede. Ook belast je je lichaam een stuk minder met vervuiling of ongewenste bacteriën.

Zo kun je het aanpakken


Aanpak- strategie 1: Geniet van kleinere porties en voedzame producten

Kies vaker voor dieren die hebben kunnen vliegen, zwemmen of vrijuit hebben rondlopen. Ga liever naar een (natuur)slager, visboer of poelier. De kwaliteit is vaak beter.

Zeg eens ‘Nee, bedankt’ als de slager vraagt of het een onsje meer mag zijn. Bedenk dat je lichaam aan 75 tot 100 gram vlees of vis in een maaltijd ruim genoeg heeft. Deel grote porties met een ander of eet er twee dagen van. Vraag vooral om een doggy bag als je in een restaurant een veel te grote portie hebt gekregen.

Vervang een deel van het vlees door verschillend bereidde groentegerechten. Eet rustig en geniet bewust van iedere hap.

Aanpak- strategie 2: Maak vaker lekkere en super voedzame vegetarische maaltijden
Bereid tenminste twee verschillende verse groenten bij iedere vegetarische maaltijd. Combineer peulvruchten met volkoren granen, dan vullen de eiwitten uit de producten elkaar goed aan wat ook je spijsvertering ten goede komt. In plaats van witte rijst, kun je ook kiezen voor zilvervliesrijst, gierst, haver of bijvoorbeeld boekweit. Verwerk ook zeewieren, noten, zaden, pitten en paddenstoelen in de gerechten. Denk aan zoete aardappelen, cacao, courgette, pompoenpitten, sesamzaad, zonnebloempitten, gedroogd fruit, peterselie, radijs, ramanas, sterrenkers en veldsla, ze bevatten veel ijzer. Laat ook avocado in je patroon voorkomen. Bekijk hier een voorbeeld van een lekkere en complete vegetarische maaltijd. Haal eventueel een goed vegetarisch koekboek in huis voor nieuwe inspiratie.

Bijkomend voordeel: je levert een wezenlijke bijdrage aan het milieu zoals het verminderen van de CO2 uitstoot en uitputting van de aarde. Door meer plantaardig te eten kunnen bovendien meer mensen gevoed worden, nu en in de toekomst.

Weetjes:
De vezels uit groenten en fruit zijn hard nodig voor een vlotte ontlasting. Daarmee worden alle overtollige eiwitten zo snel mogelijk verwijderd.
De opname van ijzer uit plantaardige producten verloopt makkelijker als er voldoende vitamine C aanwezig is. Ook daarom is ruim groenten eten ideaal.
Met het eten van veel groenten bij vlees kun je de vorming van kankerverwekkende nitrosamine tegengaan.
Cafeïne, melk, eidooier en looizuur uit thee werken negatief op de opname van ijzer.
Af en toe een ei eten is een goed idee. Ben je veganistisch? Dan is extra vitamine B12 belangrijk.

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Of wil je meer weten over de leuke workshops? Neem dan gerust contact op.