Hoe presteer je goed en constant?

Hoe presteer je goed en constant?

Misschien herken je dit: Je hebt een druk leven. Je wordt wakker en je gaat douchen. Je wilt goed voor de dag komen, dus ook nog even scheren of make-up opdoen. Ondertussen check je je mail nog even en het laatste nieuws. Je loodst de kinderen de deur uit, snel-snel, anders komen ze te laat op school. Toen je de deur uit vloog, had je niet meer dan een cracker gegeten.

Aangekomen op het werk heb je alweer trek. Je neemt een kop koffie, zoals altijd, dat kikkert even op. En dan is het pas negen uur in de ochtend. Er ligt een stapel werk op je te wachten. Kortom, je bent continue druk bezig. Je gaat ervan uit dat je lichaam constant kan presteren. Maar wat doe je ervoor terug?

Presteren op een cracker, rijstwafel of (witte) boterham
Begin jij je dag met een cracker, rijstwafel of (witte) boterham? Ze bevatten vooral koolhydraten en zijn daarmee echte brandstoffen. Ze bestaan uit graan en in veel gevallen wordt er suiker aan toegevoegd. Ze geven voor korte duur energie, een piek in je bloedsuikers, maar je voedt je lichaam er niet zo goed mee. Er zitten namelijk nauwelijks bouwstoffen in. En die heeft je lichaam hard nodig als jij zo hard werkt en de hele dag druk bezig bent.

presteren

Pieken en dalen
Je lichaam neemt de suikers uit crackers en wit brood snel op, ze geven energie. Joepie, je kan de hele wereld aan! Voor een uurtje. Want daarna kom je in een dip. Je hebt weer trek. Dan is de oplossing wellicht nog een boterhammetje of een kop koffie met een koekje. Zo kun je de hele dag door blijven gaan met het eten van crackers, rijstwafels, boterhammen, koekjes, of het drinken van koffie of dranken die je een boost geven. De onvermijdelijke dip volgt altijd weer! Je gaat van dip naar piek naar dip.

Presteren en de eerste dip voorkomen
Wil je de hele dag goed presteren en de eerste dip in de ochtend voorkomen? Begin je dag dan niet met crackers, rijstwafels en witte boterhammen. Er zijn voedzamere etenswaren die niet ver van je ‘vaste gewoonten’ af liggen. Kies bijvoorbeeld voor boterhammen van volle granen zonder zoet beleg. Het is heerlijk om je boterham lekker dik te beleggen met voldoende eiwitten. Zoals een gekookt of gebakken ei. Denk ook aan notenpasta. Hiermee schroef je het aantal ‘snelle’ koolhydraten terug en is je accu minder snel leeg.

Geen trek in de ochtend?
Ben je al blij als je ’s ochtends vroeg een cracker naar binnen kunt krijgen? En moet je niet aan een ei of bijvoorbeeld een bakje yoghurt denken? Havermoutpap is dan een goede optie. De koolhydraten van haver worden veel geleidelijker door je lichaam opgenomen en haver bevat bovendien relatief veel eiwitten.

Fitter worden
Je raad het al, goede voedingsstoffen binnen krijgen is heel hard nodig. Het maakt je sterk en fit. Dit helpt je om iedere dag te kunnen genieten van wat je doet! Goede voedingsstoffen zijn vooral eiwitten, vetten en vitaminen en mineralen. Die geven niet alleen energie, maar zijn ook bouwstoffen voor ons lichaam. Dus als je je lichaam te vriend wilt houden, beloon het dan met goede voeding in plaats van het te plagen met snelle koolhydraten.

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Wil je meer weten over individueel voedingsadvies? Neem contact op of neem eens een kijkje bij onze workshops.