Aardperen stamppot met kalkoenfilet (recept)

Aardperen stamppot recept

Aardperen zijn lekker om een stamppot mee te maken. Voor het maken van deze stamppot gebruik je ook nog koolraap, erwten, raapsteeltjes en knoflook. Dat betekent verschillende soorten goede stoffen die je lichaam nodig heeft in één maaltijd. Door het gebruik van raapsteeltjes maak je de stamppot lekker fris. Smul van dit recept, en geef je darmen en immuunsysteem een boost!

Je gebruikt de voedzame stukjes kalkoenfilet bij deze stamppot om er een interessante ‘bite’ aan te geven. Maar deze maaltijd is ook erg lekker en volwaardig zonder kalkoenfilet. Door de stamppot op de onderstaande wijze te bereiden behoud je extra veel vitamientjes!

Aardperen stamppot maken
Snijd de aardperen en koolraap in grote blokjes van 3 bij 3 cm
Doe de blokjes in een pan met een laagje water van ongeveer 3 cm.
Leg de erwten op de aardperen en koolraap
Zet de deksel op de pan en zet het geheel 10 minuten op het op het vuur.
(Let op, schep het geheel wel ongeveer 3 keer even om en let er op dat er altijd een klein laagje water is waar het geheel in kan stomen)
Zet na 10 minuten koken/stomen het vuur uit (giet het water niet af)
Stamp het geheel vrij grof. (De producten zijn beetgaar)
Roer naar wens een eetlepel boter door de stamppot
Verdeel de stamppot op de bordjes
Hak de rauwe raapsteeltjes in stukjes en strooi deze op het gerecht samen met de kalkoenfilet
Voeg er naar wens zout en peper aan toe.

Terwijl de groenten koken maak je de kalkoenfilet met knoflook. Dit doe je zo:
Plet 3 tenen knoflook, en bak ze op laag vuur
(de tenen mogen heel blijven of uit elkaar vallen in stukjes)
Snijd de kalkoenfilet in kleine stukjes  (1, 5 cm) en bak ze mee

Benodigdheden (4 tot 6 personen)
Aardperen 500 gram
Koolraap 250 gram
Erwten 100 gram (300 gram met de peul erbij)
3 Knoflooktenen
150 gram kalkoen (optioneel)
Peper en zout
Boter (of olijfolie)

aardperen

Aardperen voor je weerstand
Aardperen bevatten (net als koolraap en knoflook) inuline. Deze vezels zijn bijzonder goed voor je darmen. Aardperen houden je bloedsuikerspiegel en andere hormonen bovendien beter in balans dan bijvoorbeeld aardappelen. Dit
komt je weerstand ten goede!

Wil jij je eetpatroon ook wel eens onder de loep nemen? Of wil je meer weten over de leuke workshops fitter door voeding? Neem dan gerust contact op.